مجوز چاپ کتاب ، آشنایی با مراحل و شرایط اخذ انواع مجوزها و هر آنچه که لازم است در رابطه با مجوز چاپ کتاب بدانید را در این مقاله خواهید آموخت پس اگر در ابتدای مسیر چاپ کتاب خود قرار دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با مراحل آن به صورت کامل آشنا شوید.

اخذ مجوز چاپ کتاب، به دلیل دارا بودن مراحل اداری پیچیده و طولانی، معمولاً یکی از سخت‌ترین مراحل چاپ کتاب است. برای هر کتابی که به چاپ می‌رسد، می‌بایست مجوز پیش از چاپ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شود.

سابق براین، نویسندگان قادر بودند تا به صورت «ناشر-مؤلف»، به صورت شخصی برای اخذ مجوز چاپ کتاب اقدام کنند، اما چند سالی است که وزارت ارشاد صرفاً به ناشرین دارای پروانه‌ی نشر معتبر، مجوز چاپ کتاب را اعطا می‌کند.

پس اگر تصمیم دارید تا با هزینه‌ی شخصی خود کتابتان را به چاپ برسانید، لازم است تا یک ناشر معتبر و خوشنام برای چاپ کتابتان پیدا کنید.

 

در ادامه، به صورت مختصر با مجوزهای چاپ کتاب اشنا می‌شویم:

 

شابک کتاب

شابک، صورت اختصاری «شماره استاندارد بین‌المللی کتاب» است. این شماره توسط خانه کتاب و ادبیات ایران به هر کتاب اختصاص داده می‌شود و کدی یکتا است. شابک را می‌توان به مثابه کد ملی دانست که در تمامی مراحل پیش و پس از چاپ، برای شناسایی یک کتاب، یا مجموعه‌ای از کتاب‌ها استفاده می‌شود. (کتاب‌های مجموعه‌ای یا چند جلدی، دارای یک شابک دوره نیز هستند.)

 

International Standard Book Number (ISBN)

 

فیپای کتاب

فیپا، صورت اختصاری «فهرست نویسی پیش از انتشار» است و توسط کتابخانه‌ی ملی ایران صادر می‌شود.

این فهرست توصیفی و تحلیلی، پس از اخذ شابک تهیه می‌شود و در صفحه حقوقی یا شناسنامه کتاب درج می گردد.

کارشناسان کتابخانه‌ ملی که اکثرا در زمینه‌ی کتابداری تحصیل کرده‌اند، با آشنایی کامل با انواع دسته‌بندی‌‌های موضوعی  کتاب، فهرستنویسی لازم را برای هر کتاب تهیه می‌کنند.

فیپای کتاب

مجوز پیش از چاپ کتاب

مرحله‌ی سوم از مراحل اخذ مجوزات لازم برای چاپ کتاب، اخذ مجوز پیش از چاپ کتاب است. پس از اخذ شابک و فیپا، ناشر پس از ویراستاری، صفجه‌آرایی و… فایل نهایی کتاب را در سامانه‌ پورتال جامع اداره کتاب به ثبت می‌رساند. کارشناسان و ممیزان وزارتخانه، محتوای اثر را بررسی کرده و در صورت تایید مجوز چاپ کتاب صادر می‌شود. گاهی ممکن است اصلاحات یا حذفیاتی برای یک کتاب در نظر گرفته شود. این موارد ممکن است در حد کلمه، جمله، بیت یا یک پاراگراف باشند. جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد و با اصلاح یا حذف موارد مورد نظر، مجوز چاپ کتاب صادر خواهد شد.

مرحله اخذ مجوز پیش از چاپ کتاب، یکی از طولانی‌ترین مراحل در چاپ کتاب است و بسته به موضوع کتاب ممکن است از یک هفته الی ۳ ماه به طول بیانجامد.

 

نمونه مجوز چاپ کتاب، صادر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

 

مجوز چاپ کتاب

مجوز طرح جلد کتاب

در این مرحله طرح جلد آماده شده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه می‌گردد و در صورت تایید، چاپ کتاب بلامانع است. اگر طرح جلد با قوانین وزارت ارشاد مغایرت داشته باشد، ناشر موظف به تغییر طرح و ارائه‌ی طرح جدید است.

 

مزایای اخذ مجوز چاپ کتاب

یکی از اصلی‌ترین مزایای اخذ مجوز چاپ کتاب، حفظ حقوق اثر و نویسنده و بستن راه‌های کپی‌برداری از اثر است.

مجوز چاپ کتاب، یعنی کتاب شما از فیلترهای مجاری قانونی رد شده و مشکلی و مانعی برای چاپ آن وجود ندارد.

در اینجا لازم است تا این نکته را یاداور شویم که برای چاپ کتاب تک جلدی به صورت شخصی نیازی به دریافت مجوز  پیش از چاپ نیست. ( برای مثال زمانی که می‌خواهید یک نسخه از دلنوشته‌ها یا اشعارتان را برای هدیه دادن به دوستتان چاپ کنید و یا جزوات دانشگاهی یا پایان‌نامه خود را برای ماندگاری بیشتر به شکل کتاب به چاپ برسانید. )

 

هزینه اخذ مجوز چاپ کتاب

هزینه اخذ مجوز چاپ کتاب بسته به موضوع کتاب و دیگر مراحل لازم برای آماده‌سازی متغیر است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و محاسبه‌ی دقیق هزینه اخذ مجوز چاپ کتاب می‌توانید در بیست و چهار ساعت شبانه‌روز از با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

چگونه مجوز چاپ کتاب بگیریم ؟

 همانطور که پیش از این اشاره کردیم، اقدام از طریق ناشر، تنها راه اخذ مجوز چاپ کتاب است و شما نمی‌توانید به صورت شخصی برای اخذ مجوز چاپ کتاب اقدام کنید.
اخذ مجوز چاپ کتاب نیاز به ارائه هیچگونه مدرک تحصیلی یا مدرک مرتبط با موضوع کتاب ندارد.

 از کجا بفهمیم مجوز ما به صورت رسمی و قانونی صادر شده است؟

شما می‌توانید اطلاعات کتاب خود را در سایت کتابخانه ملی ایران جستجو کنید. چنانچه اطلاعات کتاب شما در این سایت نمایش داده نشود، احتمال دارد که مجوز جعلی چاپ کتاب به شما ارائه شده باشد.

 

به اطلاعات و راهنمایی بیشتری نیاز دارید؟

در هر ساعت از شبانه‌روز و هر روز هفته می‌توانید از راه‌های زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

پل‌های ارتباطی ما و شما


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *