تفاوت چاپ دیجیتال و چاپ افست

تفاوت چاپ دیجیتال و چاپ افست

چاپ دیجیتال و چاپ افست دو روش مختلف برای چاپ کتاب هستند. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند و برای نوع خاصی از پروژه‌های چاپی مناسب‌ هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های اصلی بین چاپ دیجیتال و چاپ افست می‌پردازیم.

حجم و تعداد نسخه‌های چاپی: چاپ دیجیتال برای تیراژ پایین و چاپ افست برای تیراژ بالا مناسب‌تر است. زیرا چاپ دیجیتال هزینه‌های ثابت کمتری دارد و نیاز به آماده‌سازی زینک ندارد. اما چاپ افست هزینه‌های ثابت بالاتر ولی هزینه‌های متغیر کمتری دارد. به عبارت دیگر، هزینه هر برگه در چاپ دیجیتال ثابت است ولی در چاپ افست با افزایش تعداد صفحات، هزینه کاهش می‌یابد.

سرعت چاپ: چاپ دیجیتال سریع‌تر از چاپ افست است و نیاز به خشک شدن جوهر ندارد. چاپ دیجیتال با استفاده از تونر (مانند چاپگرهای لیزری) یا جوهر مایع (مانند چاپگرهای جوهرافشان) تصویر را مستقیم بر روی کاغذ منتقل می‌کند؛ اما چاپ افست با استفاده از صفحات فلزی (که با نور حساس شده‌اند) تصویر را به صورت غیرمستقیم بر روی کاغذ منتقل می‌کند؛ بنابراین، در چاپ افست زمان بیشتری برای آماده‌سازی صفحات و خشک شدن جوهر لازم است.

در چاپ افست، اولین مرحله تهیه صفحات آلومینیومی است که پلیت یا زینک نامیده می‌شوند. در این روش چاپی از سیستم رنگی CMYK استفاده می‌شود و معمولا برای هر رنگ یک زینک جداگانه تولید می‌شود. البته گاهی اوقات برای دست‌یابی به رنگ خاص دلخواه، یک زینک اضافه نیز ساخته می‌شود.

پس از تهیه هر زینک‌، آن‌ها را به‌صورت جداگانه در قسمت برج‌های رنگی دستگاه چاپ قرار می‌دهند. در این روش هر زینک از یکی از چهار رنگ CMYK تغذیه می‌شود. با عبور کاغذ از رول‌های آغشته به رنگ در هر برج دستگاه چاپ، رنگ مربوطه به تناسب درصدهای رنگی بر روی کاغذ منتقل می‌شود و درنهایت با ترکیب چهار رنگ، تصویر نهایی بر روی کاغذ شکل می‌گیرد.

چاپ دیجیتال یکی از رایج‌ترین روش‌های چاپ کتاب است که بدون نیاز به مراحل پیچیده و زمان‌بر چاپ افست، به سادگی انجام می‌شود. در چاپ دیجیتال، جوهر به صورت مستقیم روی سطح منتقل می‌شود.

 

اما چاپ دیجیتال فقط قابلیت چاپ در رنگ‌های سیاه و سفید را دارد و نمی‌تواند رنگ‌های واقعی مثل پنتون یا CMYK را چاپ کند. پس اگر کار چاپی شما نیاز به همخوانی کامل پنتون دارد، چاپ دیجیتال مناسب نخواهد بود.

چاپگر لیزری و جوهرافشان نمونه‌هایی از چاپ دیجیتال هستند. چاپخانه‌های دیجیتال نیز از همین نوع پرینترها منتهی در ابعاد بزرگتر، سرعت بالاتر و دقت بالاتر استفاده می‌کنند.

در مقالات آینده به جزئیات بیشتری در خصوص انواع چاپ دیجیتال و افست و مزایای هریک خواهیم پرداخت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *