قطع رقعی (اندازه و کاربرد آن در چاپ کتاب)

رقعی

قطع رقعی یکی از رایج ترین انواع قطع کتاب است. این قطع عمدتاً برای کتاب‌های شعر، داستان، رمان و به طور کلی کتاب‌هایی استفاده می شود که مخاطب عام دارند. اندازه قطع رقعی در چاپ افست ۲۲ در ۱۵ سانتی‌متر و در چاپ دیجیتال ۲۱ در ۱۴ سانتی‌متر یا برابر با کاغذ A5 می‌باشد. باید توجه داشت که این ابعاد قبل از برش هستند و معمولا پس از عملیات برش در صحافی تا نیم سانتی‌متر از طرفین کتاب کاسته خواهد شد.

حاشیه متن در قطع رقعی

در عملیات صفحه‌آرایی برای یک کتاب در قطع رقعی، چه در نرم‌افزار ایندیزاین و چه در نرم‌افزار ورد، ایجاد حاشیه برای متن کتاب یکی از اصول مهم است. به طور معمول برای صفحه‌آرایی در قطع رقعی می‌توان ۳ سانتی‌متر از بالای متن، ۲٫۵ سانتیمتر  از پایین متن و ۲٫۳ سانتی‌متر از طرفین را به عنوان حاشیه در نظر گرفت.

در نرم‌افزار ورد تنظیم حاشیه‌ها از طریق منوی Layout و در نرم‌افزار ایندیزاین می‌بایست از قسمت Margins حاشیه‌ها را به سانتی‌متر یا میلیمتر وارد نمایید.

توجه داشته باشید که اندازه قطع رقعی گهی برای کتاب های رمان و داستان در گروه سنی کودک و نوجوان، کمی کوچکتر از ابعاد ذکر شده در نظر گرفته می‌شوند تا جذابیت بیشتری برای بچه‌ها داشته باشد.

استانداردهای فونت کتاب

نوع فونت، اندازه و سایر ویژگی‌های آن، باید با توجه به محتوا، مخاطبین از حیث گروه سنی، موضوع و به طور کلی کاربرد پذیری در چاپ کتاب انجام پذیرد.

اگر تازه‌کار هستید پیشنهاد می‌کنیم برای ایده گرفتن و آشنایی با آنچه که به هدف شما نزدیک است، کتاب‌های مشابه با کتاب خود را بررسی کنید و با استانداردهای صفحه آرایی آن‌ها آشنا شوید.

به طور کلی برای کتاب‌های شعر، داستان و رمان، می‌توان از فونت‌های میترا، نازنین، جلال، بدر و… استفاده کرد.

برای کتاب‌های تخصصی، پژوهشی و نظری و تبدیل پایان نامه به کتاب هم می‌توان از فونت‌های لوتوس، بدر، نازنین، زر و… استفاده کنید.

برای کتاب‌های کودک نیز فونت رویا یا کودک می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.

قطع کتاب

در صورتی که در متن کتاب از فونت لاتین استفاده می‌کنید، با توجه به بزرگ‌تر بودن فونت های لاتین به نسبت فونت های فارسی بهتر است سایز آن را ۲ شماره کوچکتر از فونت فارسی انتخاب کنید.

2 دیدگاه ها

  1. Sayeed Ali Reza Mushfiq می‌گه:

    درباره قطع رقعی در کتاب ها، فاصله بین سطور باید چقدر باشد، صفحه‌ی فصل‌ها در برنامه ورد باید چند انتر پائین آورده شود؟

    • انتشارات کتاب ریرا می‌گه:

      فاصله بین سطور استاندارد برای کتاب شعر و داستان ۱٫۲۳ هست. البته گاهی در کتاب های شعر با در نظر گرفتن نوع اشعار و تعداد ابیات، برای یک صفحه‌آرایی جذاب می‌توان این مقدار را بیشتر کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *