چاپ کتاب شعر

مراحل چاپ کتاب شعر

شعر

پیش از هرچیز اگر طبع شعر و شاعری دارید و احساسات ارزشمند خود را در قالب یک دفتر شعر و یا در شبکه‌های اجتماعی به ثبت می‌رسانید، به شما تبریک می‌گوییم. چرا که در دنیای ماشینی امروز کمتر کسی پیدا می‌شود که علیرغم سختی‌ها، کشمکش‌های روزانه و درگیری‌های شغلی بتواند احساسات، عواطف و بیانات خود را در قالب شعر به روی کاغذ بیاورد. در ادامه تلاش می‌کنیم تا با ارائه‌ی توضیحاتی بسیط و کارگشا، در مسیر ساده اما ناشناخته‌ی چاپ کتاب شعر در کنار شما باشیم.

اگر خصوصیات ذکر شده در بالا را دارید، حتماً تا کنون به چاپ اشعار خود به صورت کتاب فکر کرده‌اید. چاپ کتاب به شما این فرصت را می‌دهد تا در کنار گردآوری و منسجم ساختن اشعار خود در قالب یک کتاب، به صورت جدی‌تر به این حوزه نگاه کرده و در کنار شاعران شناخته‌شده و گمنام، فرصت دیده‌شدن و مطرح‌شدن را پیدا کنید.

از سوی دیگر چاپ کتاب شعر بهترین شیوه برای حفظ و نگهداری حقوق مادی و معنوی اشعار شما است و موجب می‌شود تا اشعار شما به صورت رسمی در پایگاه‌های کتابخانه‌ ملی و وزارت ارشاد به ثبت برسند و در آینده‌ کسی نخواهد توانست اشعار شما را به صورت کتاب و یا در آثار موسیقیایی (به شکل ترانه) مورد سوءاستفاده قرار داده و با نام خود منتشر سازد.

یکی دیگر از مزایای چاپ کتاب شعر، امکان هدیه دادن آن به دوستان و آشنایان است. چه هدیه‌ای بهتر و ارزشمندتر از یک اثر ادبی که توسط شخص خودتان خلق شده و با یک جمله‌ی یادگاری و امضای شما در صفحه‌ی اول کتاب، بتواند برای همیشه در دلِ کتابخانه‌ی عزیزانتان جا خوش کند؟

مراحل چاپ شعر تفاوت چندانی با دیگر کتاب‌ها نمی‌کند وجهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مراحل چاپ کتاب را ببینید. لازم به ذکر است تمامی مراحل اداری و اخذ مجوزات باید توسط مراکز انتشاراتی انجام شده و نیاز به هیچ‌گونه اقدامی از سوی شاعر و پدیدآورنده نیست.

 

آیا اشعار من ارزش چاپ شدن دارند؟

حتماً تا کنون پیش آمده که اشعار خود را برای اهل فامیل، دوستان، همکلاسی‌ها و… خوانده‌اید و با نظرات مثبت و بعضاً منفی آن‌ها روبه‌رو شوید. فارغ از تمامی این نظرات که البته در خیرخواهانه بودن آن‌ها شکی نیست، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید اشعارتان ارزش خوانده‌ شدن دارند یا خیر. همچنین می‌توانید در صورت تمایل بخشی از اشعار خود را برای ما بفرستید تا بدون پیش‌داوری، آثار شما را از حیث ادبی و فنی مورد بررسی قرار دهیم و نقاط ضعف و قوت شما را به بهترین نحو به اطلاعتان برسانیم.

 

چاپ کتاب شعر در تیراژ پایین یا بالا؟

اکنون که تصمیم گرفته‌اید تا اشعار خود را به صورت مکتوب در آورید، باید برآوردی از مخاطبین کتاب خود داشته باشید. حالا که بنا است با هزینه‌ی شخصی سرمایه‌گذاری کرده و هزینه‌های چاپ کتاب شعر را متقبل شوید، بهتر است در گام اول هوشمندانه قدم بردارید و شیرینی چاپ اولین کتابتان را با صرف هزینه‌های گزاف تلخ نکنید.

ما دوستانه و مشفقانه به شما توصیه می‌کنیم با توجه به شرایط امروز  بازار کتاب در کشور و علی‌الخصوص کتاب‌های شعر که متأسفانه در کنج عزلت مانده‌اند، در تیراژ پایین اقدام به چاپ کنید.

در گام اول باید تعداد مخاطبان کتابتان را تخمین بزنید. دوستان، فامیل، همکاران و همکلاسی‌‌ها کسانی هستند که طبعاً‌ مایلید کتابتان را در اختیارشان قرار دهید (خواه با دریافت هزینه و خواه به عنوان هدیه). شما به راحتی می‌توانید با برگزاری یک مراسم کم خرج رونمایی از کتاب، اثرتان را به همگان معرفی کنید و بدون تعارف کتاب شعرتان را برای فروش عرضه کنید.

علاوه‌براین ممکن است در فضاهای مجازی همچون اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و… فعال باشید و تعداد زیادی مخاطب داشته باشید. اگر پیش از چاپ کتاب شعر بخشی از اشعارتان را در این فضاها با دیگران به اشتراک گذاشته و بازخورد مثبتی گرفته‌اید؛ قطعاً بخشی از دنبال‌کنندگان شما نیز می‌توانند به عنوان مخاطب بالقوه‌ی کتاب شما به شمار آیند.

فراموش نکنید کتاب هم یک کالا است؛ اما از نوع فرهنگی! تا زمانی که برای آن تبلیغات به‌خصوصی انجام نداده‌اید، نمی‌توانید به فروش آن امیدوار باشید. اگر اهل مجلات و وبسایت‌های ادبی و هنری باشید؛ پس حتماً تا کنون بارها شاهد تبلیغات یک کتاب از یک شاعر شناخته شده و یک انتشارات معروف بوده‌اید.

پیشنهاد ما برای چاپ در مرحله‌ی اول -بسته به گستردگی ارتباطات و جامعه‌ی هدف شما ۵۰ الی ۱۰۰ نسخه کتاب است.

ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که هر زمان تعداد کتب اولیه‌ی شما به اتمام رسید و به تعداد بیشتری از کتاب‌های خود نیاز داشتید، ظرف ۳ روز کاری کتاب را مجدداً چاپ و برایتان ارسال کنیم.

ضمناً فراموش نکنید که قطع مناسبی برای کتاب خود انتخاب کنید. جهت آشنایی بیشتر انواع قطع کتاب را ببینید.

کدام ناشر برای چاپ کتاب شعر؟

چاپ کتاب شعر

حالا که تصمیم دارید با هزینه‌ی شخصی اقدام به چاپ کتاب اشعار خود کنید، ناشران بسیاری حاضر به همکاری با شما خواهند بود؛ اما واقعیت آن است که این ناشران از حیث نام، برند و اعتبار چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند. نخست باید مطمئن باشید که ناشر مورد نظرتان شما را در جریان تمامی مراحل اخذ مجوزات و چاپ خواهد گذاشت. چه بسیار شاعران و داستان‌نویسان جوانی که بعد از یک تجربه‌ی بد از چاپ اولین کتابشان به ما مراجعه کرده و پس از بررسی سابقه‌شان متوجه شده‌ایم که متأسفانه ناشر قبلی با فیپا و مجوز جعلی اقدام به چاپ کتاب ایشان کرده و کوچک‌ترین نامی از پدیدآورنده‌ی کتاب در بانک‌های اطلاعاتی کتابخانه‌ی ملی و وزارت ارشاد موجود نیست! همچنین بد نیست نمونه کتاب‌های پیشین ناشر را از لحاظ کیفیت کاغذ، چاپ، طراحی جلد، صفحه‌آرایی و… بررسی کنید و اطمینان پیدا کنید که کتابتان با کیفیت بسیار بالا به چاپ خواهد رسید.

امیدواریم با در نظر گرفتن موارد فوق و البته از همه مهم‌تر هزینه‌ای معقول ومنطقی که بابت چاپ اثرتان پرداخت می‌کنید، شایسته‌ترین ناشر را پیدا کرده و چاپ اولین کتابتان به تجربه‌ای شیرین و خاطره‌انگیز تبدیل شود.

 

هزینه چاپ کتاب شعرچاپ کتاب شعر

هزینه چاپ کتاب شعر ارتباط مستقیمی با تعداد صفحات و تیراژ درخواستی کتاب دارد. هرچه تعداد صفحات کتاب شعر شما و یا تعداد تیراژ درخواستی شما بیشتر باشد، به تبع ان هزینه چاپ کتاب نیز افزایش خواهد داشت. مراحل آماده‌سازی پیش از چاپ، شامل تایپ، ویراستاری، صفحه‌آرایی و طراحی جلد کتاب نیز می‌توانند شامل هزینه باشند. البته ما تلاش کرده‌ایم تا با رایگان کردن اکثر این خدمات هزینه‌های چاپ کتاب را تا حد زیادی پایین بیاوریم تا علاقه‌مندان بیشتری بتوانند نسبت به چاپ کتاب شعر خود اقدام کنند. برای مثال اگر شما چاپ کتاب شعر خود را به انتشارات کتاب ریرا بسپارید، مراحل صفحه‌آرایی و طراحی جلد بدون دریافت هزینه برای شما انجام خواهد شد. خیالتان راحت باشد! این موضوع بدان معنی نیست که صفحه‌آرایی یا طراحی جلد بی‌کیفیتی برای کتاب شما انجام می‌شود. پس از سال‌ها سابقه و تجربه می‌توانید بالاترین کیفیت را از انتشارات ما انتظار داشته باشید. جهت کسب طلاعات بیشتر در خصوص هزینه‌ چاپ کتاب شعر نیز می‌توانید صفحه‌ی هزینه چاپ کتاب را مشاهده کنید. اما در ساده‌ترین حالت شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای بسیار کم و منطقی، کتاب خود را به ثبت رسانده و پس از اخذ تمامی مجوزات رسمی و قانونی، حداقل ۱۰ نسخه از کتاب خود را دریافت کنید. ما با انجام صفحه‌آرایی و طراحی جلد رایگان و البته با کیفیت،‌ تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا شما بتوانید با حداقل هزینه اولین کتاب شعر خود را به چاپ برسانید.

خوشحال خواهیم شد اگر هرگونه سؤال یا ابهامی در خصوص مراحل و هزینه‌های چاپ کتاب شعر داشتید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در میان بگذارید.

راه‌های ارتباطی:


برخی از کتاب‌های شعر چاپ شده از انتشارات کتاب ریرا