مراحل چاپ کتاب

مراحل چاپ کتاب چیست؟

چاپ کتاب دارای مراحل گوناگون و بعضاً پیچیده‌ای است. اگر بخواهیم ساده به موضوع نگاه کنیم، مراحل چاپ کتاب را می‌توان به دو مرحله‌ی تولید فرهنگی و تولید فنی تقسیم کرد.

مراحل چاپ کتاب به صورت اجمالی:

مراحل چاپ کتاب

انتخاب قطع کتاب

در ابتدا می‌بایست با توجه به موضوع و مخاطبان کتاب، قطع کتاب، فونت و فرمت کلی متن (صفحه آرایی) و همچنین  تعداد صفحات کتاب را برآورد کنیم. ما در انتشارات کتاب ریرا بهترین و مناسب‌ترین قطع را با توجه به موضوع کتاب شما پیشنهاد می‌دهیم.

حروفچینی و صفحه آرایی

این مرحله می‌تواند شامل مراحل زیر باشد:
الف- تایپ متون دست نویس
ب- اسکن تصاویر (در صورت وجود)
ج- رسم نمودار و جداول با استفاده از نرم افزارهای مرتبط (در صورت وجود)
د- پرینت اولیه و نمونه‌خوانی (غلط گیری)
ه- رفع ایرادات و غلط‌های احتمالی و پرینت مجدد و غلط‌گیری نهایی
ز- تهیه ماکت نهایی کتاب شامل صفحه عنوان، صفحه حقوقی (شناسنامه)، فهرست و متن کتاب با صحافی کامل

طراحی جلد 
طراحی جلد نقش پر رنگی در جلب توجه مخاطبان دارد و می‌توان آن را ویترین محتوای کتاب دانست. تصور کنید کتاب شما چگونه در یک کتابفروشی و در میان انبوهی از کتاب‌های خوب ناشران مطرح جلب توجه خواهد کرد؟ داشتن یک طرح جلد خوب، حرفه‌ای و مرتبط برگ برنده‌ی شما خواهد بود. ما در انتشارات کتاب ریرا، طراحی جلد را رایگان و براساس سلیقه‌ی شما انجام می‌دهیم.

دریافت شابک از خانه کتاب
در این مرحله ناشر باید یک کد سیزده رقمی منحصر به فرد که تحت عنوان شابک شناخته می‌شود را به اثر اختصاص دهد. بد نیست بدانید شابک شماره‌ی استاندارد بین‌المللی کتاب است و جهت شناسایی اثر در سطح ملی و بین المللی به کار می‌رود.

ثبت اثر در کتابخانه ملی و دریافت فیپا 
در این مرحله ناشر اثر را جهت دریافت فهرست‌نویسی پیش از انتشار (فیپا) در وبسایت کتابخانه ملی به ثبت می‌رساند.
به تهیه اطلاعات‌ کتاب شناختی‌ لازم‌ برای‌ شناسایی‌ و بازیابی‌ یک‌ کتاب‌ بر مبنای‌ ضوابط‌ و استانداردهای‌ بین‌المللی‌ قبل‌ از انتشار، فهرست ‌نویسی‌ پیش‌ از انتشار یا فیپا می‌گویند.

اقدام جهت اخذ مجوز از وزارت ارشاد 
اکنون پس از اختصاص شابک، دریافت فیپا و آماده‌ شدن فایل نسخه‌ی نهایی پیش از چاپ، نوبت به ثبت کتاب جهت اخذ مجوز در وزارت ارشاد می‌رسد. این مرحله را می‌توان زمان‌برترین مرحله در روند چاپ کتاب دانست که بسته به موضوع و مخاطب کتاب از ۱ هفته تا ۳ ماه ممکن است به طول بیانجامد.

چاپ و صحافی
چاپ کتاب در انتشارات کتاب ریرا بسته به تیراژ و نیاز مؤلف به دو شیوه ی افست و دیجیتال انجام می‌پذیرد.
عمولا تیراژ‌های بالای ۱۰۰۰ نسخه به روش افست و تیراژ‌های پایین‌تر از آن توسط دستگاه‌های دیجیتال به چاپ می‌رسند. انتشارات کتاب ریرا مجهز به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال بوده و کتاب‌های چاپ شده هیچگونه تفاوتی از لحاظ کیفیت با چاپ افست ندارند. 

ما در انتشارت کتاب ریرا آمادگی داریم تا چاپ کتاب شما را در کمتر از یک ماه به سرانجام برسانیم. لازم به ذکر است با توجه به روال منظم انجام کار و تعدد درخواست‌های چاپ کتاب، در صورت همکاری شما با انتشارت هزینه‌ی تمام شده برای شما بسیار پایین خواهد بود. این در حالی است که اگر خودتان شخصاً بخواهید موارد بالا را انجام دهید می‌بایست هزینه و وقت بالایی را صرف کنید. به همین خاطر به شما توصیه می‌کنیم حتما برای چاپ کتاب خود از یک ناشر مشورت بگیرید.

در انتشارات کتاب ریرا به هدف افزایش رضایت و اطمینان شما عزیزان، تمامی جزییات انجام کار به همراه هزینه‌ی نهایی در قرارداد فیمابین قید می‌شود و به شما تضمین می‌دهیم که در حین انجام کار هزینه‌‌های اضافی به بهانه‌های واهی مثل افزایش قیمت کاغذ، افزایش هزینه‌های انجام کار و… از شما درخواست نخواهد شد. 

لازم به ذکر است مدت زمان تقریبی برای کتاب‌های شعر و رمان ۱ ماه و برای کتاب‌های آکادمیک، دانشگاه و تبدیل پایان نامه به کتاب کمتر از ۲۰ روز است.

جهت استعلام هزینه چاپ کتاب یا دریافت نمونه‌ قرارداد؛ از طریق واتساپ یا تلگرام به شماره ۰۹۳۵۲۵۵۹۰۰۵ پیام دهید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

 

پل‌های ارتباطی ما و شما